We współczesnej motoryzacji stosuje się zaawansowane układy wtryskowe, które mają sterować zasilaniem silnika w paliwo. Dzięki temu możliwe jest uzyskanie większej mocy, lepszej sprawności, a przede wszystkim większej czystości spalin. W dzisiejszym wpisie postanowiliśmy przedstawić sprawę szerokopasmowej sondy lambda, która służy do utrzymania właściwego składu mieszanki paliwowe w silniku.

Jak działa sonda lambda?

Na początek, aby zrozumieć działanie całego układu wtryskowego, trzeba dowiedzieć się jak w ogóle działa sonda lambda. Otóż jest to czujnik zawartości tlenu w spalinach. Samochód może mieć jedną lub więcej takich czujników. Sondy wkręcone są w układ wydechowy w różnych jego miejscach. Jeżeli silnik auta ma tylko jedną głowicę (układ rzędowy), to ma jedną sondę - wtedy znajduje się ona przed katalizatorem, lub dwie - wtedy dodatkowo mamy drugą za katalizatorem, która monitoruje jego pracę. W przypadku silników z dwoma głowicami (silniki o układzie V), możemy mieć nawet cztery czujniki. Dzielą się one na normalne, oraz na szerokopasmowe sondy lambda. Te drugie charakteryzują się większą dokładnością, jednak sposób działania jest identyczny. Czujnik przekazuje do komputera silnika sygnał o tym, jak dużo tlenu jest w spalinach. Dzięki temu możliwe jest precyzyjne kontrolowanie składu mieszanki paliwowej i wykorzystanie pełnej sprawności katalizatora, który dokładniej oczyści spaliny ze szkodliwych substancji.

Jaki typ sondy lambda?

Jak wspomnieliśmy, w samochodzie może być zainstalowana zwykła, lub też szerokopasmowa sonda lambda. Różnica polega na dokładności wskazań. Sondy zwykłe generują sygnał w przedziale od 0 V do 1 V. Jest to napięcie elektryczne, które następnie odczytywane jest przez komputer sterujący silnikiem i interpretowane w odpowiedni sposób. Im napięcie jest większe, tym mieszanka jest bogatsza, czyli w spalinach znajduje się mniej cząsteczek tlenu. Natomiast w przypadku sondy szerokopasmowej, przedział napięcia wynosi od 0 V aż do 5 V. Zasada działania jest identyczna, jednak zwiększony przedział napięciowy powoduje, że wskazania płynące do komputera są o wiele dokładniejsze i dzięki temu możliwa jest o wiele bardziej precyzyjna kontrola składu mieszanki paliwowej, która trafia do silnika.

Głównym powodem, dla którego zarówno szerokopasmowa sonda lambda jak i jej tradycyjny typ jest wykorzystywany powszechnie w motoryzacji, jest zwiększenie czystości spalin. Aby tego dokonać, komputer silnika regularnie zmienia skład mieszanki, tak by na przemian delikatnie ją zubażać i wzbogacać. Takie działanie powoduje, że katalizator o wiele efektywniej oczyszcza spaliny z trujących substancji, które inaczej wydostałyby się przez rurę wydechową. Aby jednak utrzymać skład mieszanki w ryzach, wykorzystuje się właśnie sygnał z sondy lub sond lambda, które wskazują czy mieszanka pozostaje w wyznaczony przez producenta granicach.